Tips från tandläkaren

Daglig tandvård
Dina tänder är gjorda för att hålla länge, men precis som resten av kroppen åldras också dina tänder. Hur snabbt eller långsamt kan du själv påverka genom daglig skötsel samt kontinuerliga besök hos tandläkaren.

Att borsta tänderna morgon och kväll är självklart för de flesta men lika viktigt är att du borstar dina tänder på rätt sätt.

VitaDentals eltandborste ger dig de rätta förutsättningarna för att en god munhygien och bra skötsel av dina tänder. Försök att borsta tänderna i ca 2 – 3 minuter åt gången. Eftersom bakterierna samlas runt tandköttskanten är det viktigt att borsthuvudet kommer åt att massera dessa ställen också. Var försiktig och lätt på handen så du inte skadar ditt tandkött.

Flour, morgon och kväll
Använd flourtandkräm. Försök också att inte äta under den närmsta timmen. Flour finns också naturligt i viss mat. För de A young girl with her parents spending time indoorsflesta räcker det med den flour man naturligt får i sig, samt flourdoserna som den dagliga tandborstningen ger, men ibland behövs extra flour. Extra flourtillskott kommer du att kunna hitta här i form av tabletter eller sköljning.

Tandtråd
Gör du inte rent mellan tänderna kan så mycket som 25 % av munbakterierna bli kvar. Bästa redskapet för att komma åt mellan tänder är tandtråd. Tandtråd är mest effektiv att använda på kvällen, så att munnen är helt ren när du går och lägger dig. Det finns olika tjocklekar på tandtråd. Är du osäker på vilken typ av tjocklek du ska använda, fråga din tandläkare.

Använd tungskrapa
Den nästan vanligaste orsak till dålig andedräkt är bakterierna som fastnat på din tunga, speciellt på den bakre delen av din tunga. Det går att rengöra tungan med din eltandborste men säkrast och med bäst effekt får du med en tungskrapa.

Tips för en bättre munhygien
Med goda vanor och bra skötsel kan man hålla tänderna friska hela livet. Se till att borsta dina tänder varje dag på morgon och kväll samt har en rutin för att besöka tandläkare eller tandhygienist årligen. Din eltandborste har många fördelar mot en vanlig tandborste. Den rengör dina tänder bättre och masserar tandköttet. Det är också kliniskt bevisat att en eltandborste är bättre än den traditionella tandborsten. Den reducerar mer plack och ger dig en bättre munhygien. Använd din eltandborste minst två gånger om dagen och ca 2 minuter åt gången. Se till att du kommer åt alla tänder och borsta även runt tandköttet.